مقالات آموزشی

معرفی انواع روش های صافکاری

4.4/5 - (5 امتیاز)

معرفی صافکاری خودرو

صافکاری به مجموعه فعالیت‌هایی که صافکار برای ترمیم و تعمیر فرورفتگی‌ها، خط و خش، قر شدگی‌های بدنه خودرو و … انجام می‌دهد تا ماشین مانند روز اولش شود اطلاق می‌شود. اتومبیل‌ها ممکن است به هر دلیلی که عمده ترین آنها تصادف است دچار آسیب‌های جزیی یا کلی بدنه شوند.

همانگونه که گفته شد بدنه اتومبیل ساخته شده از چند لایه فلز سخت است که پس از حرارت دهی در دمای بالا به شکل اتومبیل در آمده اند. این بدنه‌های فلزی به گونه ایست که افراد معمولی قادر به رفع خراش‌ها، فرورفتگی‌ها و قر شدگی‌ها و حتی آسیب‌های رنگی بدنه نیستند

صافکاری خودرو تکنیکی است که افراد متخصص در آن با استفاده از تجهیزات مختلف به رفع نواقص و آسیب دیدگی های بدنه خودرو می پردازند. آسیب دیدگی های خودرو بعد از تصادف ممکن است بسیار جزئی باشند و با بهره گیری از یک روش ساده از بین بروند.

اما در برخی از تصادفات شدت صدمه به بدنه خودرو به قدری شدید است که صافکار برای ترمیم آن نیاز به ترکیب چند روش صافکاری یا حتی تعویض آن بخش و نقاشی دارد. هرگونه آسیب دیدگی در کاپوت، گلگیر، سپر، سقف و ستون ها در صافکاری ترمیم می شود.

مقاله پیشنهادی : با انواع رنگ خودرو آشنا شوید

انواع صافکاری خودرو

صافکاری بدون رنگ یا بی رنگ

از این روش صافکاری در مواقعی که خودرو آسیب جدی دیده باشد استفاده می شود و تعمیرکار با استفاده از تعویض قطعات آسیب دیده و یا استفاده از ابزار های مخصوص و مهارت خود بخش آسیب دیده خودرو را ترمیم و باز سازی می کند .

صافکاری با رنگ

گاهی ممکن است، تصادفات به حدی شدید باشد که امکان صافکاری بدون رنگ میسر نباشد. در چنین حالتی صافکار مجبور است از روش‌های دیگری استفاده کند. صافکاری بدون تراش رنگ: در این روش بدون آن‌که رنگ خودرو تراشیده شود، با کمک کمی بتونه، بدنه خودرو ترمیم می‌شود.

صافکاری با لیزر

در صورتی که هیچ بخشی از رنگ بدن خودرو بعد از آسیب دیدگی از بین نرفته باشد؛ ممکن است صافکار از تکنیک صافکاری با لیزر به ترمیم فرورفتگی ها و دفرمگی های خودرو بپردازد. در این روش، دستگاه لیزر با ساطع کردن حرارت به بدنه خودرو؛ باعث اصلاح بخش های آسیب دیده می شود.

صافکاری با مکش یا ساکشن

همانگونه که از نام این دستگاه می توان حدس زد، به کمک نیروی مکش عمل صافکاری انجام می شود. این روش از دستگاه های مختلفی استفاده می کند که از تلمبه به عنوان ساده ترین این ابزار می توان نام برد. در واقع تلمبه را بر روی محل فرو رفتگی ایجاد شده قرار می دهند و آن را می کشند.

لزوم استفاده از صافکار حرفه ای

بدنه اتومبیل به دلیل رنگ و جنسی که دارد لازم است در تعمیر و ترمیم آن نهایت دقت به کار رود تا اثری از فرآیند صافکاری روی آن باقی نماند. استفاده از صافکاران حرفه ای برای محقق شدن این امر بسیار ضروری است. صافکاری دارای قلق‌ها و شگردهایی است که عدم آگاهی صافکار نسبت به آنها باعث می‌شود اثرات صافکاری بدون رنگ با pdr و ترمیمی که انجام شده است بر روی اتومبیل باقی بماند.

مقاله پیشنهادی : شاسی کشی خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود

اثرات صافکاری علاوه بر آنکه جلوه نازیبایی را در اتومبیل شما به وجود می‌آورد باعث کاهش ارزش خودرو شما نیز می‌گردد. در نتیجه هرچه یک صافکاری با دقت بیشتر انجام گردد به همان میزان ضرر وارد شده به اتومبیل شما نیز بیشتر کاهش می‌یابد و از قیمت خودرو کمتر کاسته می‌گردد.

شما میتوانید صافکاری خودروی خود را به مجموعه این بدنه بسپارید | 09135554020