مقالات آموزشی

صافکاری PDR چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود

3.7/5 - (3 امتیاز)

با گذشت زمان روش های قدیمی صافکاری بدنه خودرو جایگزین روش های جدید از جمله صافکاری pdr شده اند. روش های قدیمی صافکاری خودرو به دلیل وارد نمودن آسیب های جدی به خودرو خیلی وقته که منسوخ شده اند و امروزه از روش و متدهای نوین برای صافکاری خودرو استفاده می شود که از ایجاد آسیب به سطح بدنه جلوگیری می کند.

طیف وسیعی از آسیب‌ها و فرورفتگی‌ها قابلیت ترمیم توسط ابزارهای PDR را دارند. اما به طور کلی، صافکاری PDR بیشتر در از بین بردن فرورفتگی‌های کوچک و ضربات با شدت کم، کاربرد دارد. این متد صافکاری نسبت به روش سنتی کم‌هزینه‌تر است و به زمان کمتری هم نیاز دارد و می‌توان این عامل را مهم‌ترین نقاط قوت این روش دانست.

در روش های صافکاری بدون رنگ قطعات آسیب دیده بی رنگ ترمیم شده که باعث عدم تعویض آن قطعه می شوند و دارای نقش به سزایی در قیمت خودرو هستند. زیرا، عوض کردن قطعه فابریک، باعث افت قیمت  ماشین می شود. از دیگر مزایای استفاده از این شیوه ها، جلوگیری از برش دادن قطعات دوبل خودرو، باز نکردن قطعه های خودرو در اکثر مواقع، باقی نماندن هیچ گونه اثر خوردگی و باعث عدم آسیب به رنگ خودرو است.

صافکاری pdr از جمله فرایند های صافکاری بدون رنگ محسوب می شود که شما می توانید با استفاده از میله های چرخشی، اهرمی و دم ماهی به بهترین شکل ممکن از خدمات صافکاری به این شکل استفاده کنید. به عنوان مثال از میله اهرمی برای کاپوت به راحتی می‌توان استفاده کرد. اما در این بین، شما باید این نکته را به خاطر بسپارید که تنها افراد ماهر می توانند از خدمات این چنینی استفاده کنند تا نتیجه صافکاری برای شما خوشایند باشد. اصولا از میله های پی دی آر برای برطرف کردن انواع فرورفتگی و ضربه فیزیکی بسیار اندک استفاده می‌ شود و هم چنین شما زمانی که قصد داشته باشید با استفاده از صافکاری حالت اولیه بدنه خودرو را برگردانید می توانید از این روش کاربردی استفاده کنید. توصیه ما را جدی بگیرید و تنها به افراد ماهر و مراکز معتبر برای این کار مراجعه کنید تا به نتیجه برسید.

مقاله پیشنهادی : ترکیب و ساختار رنگ اتومبیل

انواع ابزارهای PDR

ابزارهای صافکاری PDR دقت بالایی در طراحی و ساخت دارند. هر کدام از این ابزارها اندازه و طرح خاصی دارند که مخصوص استفاده در شرایط خاصی است. در ساخت ابزارهای صافکاری PDR از تکنولوژی خاصی استفاده شده است تا بالاترین نسبت قدرت به اندازه را در بین ابزارهای صنعتی داشته باشند؛ به‌همین دلیل معمولاً از باکیفیت‌ترین صفحات فولادی در تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

میله صافکاری (PDR Rods)

میله اهرمی

میله‌های اهرمی در قسمت‌های کاپوت، سقف و قسمت‌های جداشونده برای اهرم کردن استفاده می‌شود.

میله دم ماهی

میله دم ماهی به صافکار برای عمل صافکاری PDR در نقاطی که فضا کم باشد، کمک می‌کند.

میله چرخشی

از این میله‌ها در ناحیه‌هایی که امکان چرخش میله وجود داشته باشد، استفاده می‌شود تا بتوان به‌راحتی میله را چرخاند.

۲. نگهدارنده

ثابت و محکم نگه داشتن کاپوت و بدنه خودرو یکی از نکات مهم حین صافکاری PDR است. نگهدارنده کمک می‌کند تا کاپوت ثابت بماند و این ابزار شامل قلاب (Rope Ratchet) و پایه نگهدارنده  (Hood Prop) است.

۳. نیش‌گیر (PDR Knock Down Tools)

از دو نمونه سنبه نیش‌گیر (Knock Down Door) و چکش نیش‌گیر (PDR Hammer) برای برگرداندن برجستگی‌ها و صاف کردن ضربات وارد شده به خودرو استفاده می‌شود. نیش‌گیر‌ها برای صاف کردن برآمدگی‌های گسترده کاربرد ندارند.

۴. دستگاه صافکاری (PDR Hot Box)

دستگاه صافکاری به صافکاران برای انجام صافکاری PDR تعداد زیادی خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند. این دستگاه، بدنه خودروی دارای فرورفتگی را با نیروی مغناطیسی و انرژی گرمایشی صافکاری می‌کند. هم چنین دستگاه صافکاری در زمینه‌های بالا بردن مقاومت بدنه خودرو، باز کردن پیچ و مهره‌های فرسوده و درآوردن شیشه خودرو هم کاربرد زیادی دارد.

دلیل اهمیت صافکاری pdr

در چندین سال اخیر استفاده از صافکاری pdr بسیار در بین مردم رواج پیدا کرده است ؛چرا که با مزایای خاص این نوع صافکاری آشنا شده و به خوبی با قیمت مناسب آن کنار آمده اند، البته شما اگر به یک صافکار منصف مراجعه کنید بدون شک از هزینه صافکاری pdr  رضایت خوب و بالایی خواهید داشت.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان صافکار نباید در زمانی که بدنه ماشین گرم است و از آن حرارت ساطع می شود از صافکاری pdr استفاده کند؛ چرا که در این جا نخواهد توانست نتیجه و بازدهی خوبی را در کار خود لحاظ کند.

مقاله پیشنهادی : رنگ کوره ای به چند دسته تقسیم می شود؟

برای استفاده از صافکاری pdr صافکار تنها باید به دقت و ظرافت خود در کار تکیه کند، که بتواند یک نتیجه عالی را در پایان کار به مشتری نشان دهد، صافکاری pdrقادر است انواع فرورفتگی های متفاوت را در بدنه‌ی مدل‌های بسیاری از ماشین ها به خوبی ترمیم کرده ،بدون این که کوچکترین آسیب به رنگ اصلی ماشین وارد آورد.

از جمله وسایل و تجهیزاتی که در صافکاری با دستگاه استفاده می شود، بدون شک سشوار صنعتی می باشد؛ چرا که این سشوار یکی از ابزارهای بسیار مهم و البته کلیدی در صافکاری pdr محسوب می شود واین نکته را از یاد نبرید که زاویه دار بودن سر میله pdr به این جهت است که صافکار به راحتی بتواند کار خود را بر روی بدنه ماشین با سرعت عمل بالا به انجام برساند.