مقالات آموزشی

شاسی کشی خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود

3.7/5 - (4 امتیاز)

شاسی خودرو چیست؟

شاسی بندی اتومبیل، در واقع اسکلت بندی اصلی بدنه اتومبیل است. شاسی بندی را می‌توان ستون فقرات اتومبیل در نظر گرفت که بقیه وسایل خودرو بر روی آن تعبیه می‌شود.

این شاسی بندی شامل یک اسکلت چهارضلعی است که از فلزی با استقامت بالا تهیه می‌شود تا به خوبی از عهده حمل سایر اجزای بدنه خودرو مانند موتور، بدنه، سیستم های فرمان و … برآید.

شاسی بندی خودرو باید از استحکام و تحمل وزن بالایی برخوردار باشد و علاوه بر آن در نوع خود سبک نیز باشد، این شاسی لازم است که در مقابل خوردگی مقاوم باشد تا عمر بیشتری داشته باشد. همچنین کمترین لرزش را به داخل اتومبیل منتقل نماید.

خصوصیات یک شاسی خوب می‌توان گفت، یک شاسی خوب باید:

تحمل بالایی برای وزن و تنش داشته باشد

حجم کمی داشته باشد

سبک باشد

بالاترین میزان نگهداری استحکام را داشته باشد

در برابر خوردگی مقاوم باشد

کمترین میزان لرزش و صدا به داخل خودرو را داشته باشد

شاسی در خودروهای مختلف کاملاً متفاوت است. با پیشرفت روزافزون صنعت خودرو، روش ساخت و استحکام شاسی خودروها نیز به‌سرعت پیشرفت می‌کند. ازآنجایی‌که شاسی بندی یک خودرو تأثیر به سزایی در امنیت خودرو در هنگام تصادف دارد، یک خودرو با شاسی بندی قوی، می‌تواند به‌مراتب از آسیب‌های جدی سرنشینان در هنگام تصادف جلوگیری کند.

شاسی کشی خودرو چیست؟

در دنیای ماشینی امروز یکی از پر استفاده ترین ماشین های جهان، خودرو ها می باشند. امروزه به ندرت می توانید منطقه ای در دنیا پیدا کنید که خودرو ها در آن تردد نداشته باشند. زمانی که استفاده از خودرو در دنیا همه گیر می شود در نتیجه تعداد خودرو زیاد می شود. در این حالت برخورد و به اصطلاح تصادف رخ می دهد.دسته اول تصادفات می تواند به دو دسته تقسیم شوند. تصادفات سبک که فقط قطعات بدنه خودرو آسیب می بیند و دسته دوم تصادفات سنگین می باشد که در آن علاوه بر بدنه خودرو، شاسی خودرو نیز آسیب جدی می بیند.

مقاله پیشنهادی : صافکاری PDR چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود

شاسی کشی چگونه صورت می گیرد؟

چندین بار در مطالب بالا بیان کردیم که شاسی کشی یک نوع صافکاری می باشد. از همین رو زمانی که می خواهند بدنه یک ماشین را تعمیر کنند یا به گونه ای شاسی کشی او را انجام دهند، با استفاده از میله ها و زنجیرهایی ماشین و بدنه را متصل کرده و سپس همانند صافکاری که صورت می گیرد، با استفاده از دستگاه ها و اهرم هایی بدنه ماشین را کشیده یا به آن فشاری در جهت مخالف ایجاد می کنند تا شاسی از حالت جمع شده، باز شود.

حتما برای انجام دادن این کار به ابزار ها و وسیله های مخصوصی نیاز است. زیرا شاسی کشی را نمی تواند با دست انجام داد.  حتما باید اهرم های قوی موجود باشند تا فشار وارد شده زیادی را به بدنه ماشین وارد نمایند.

انواع شاسی کشی

فرآیند شاسی کشی در صافکاری خودرو مانند دیگر بخش های این حرفه انواع مختلفی دارد. به طور کلی سه نوع شاسی کشی وجود دارد که بیشتر مورد استفاده صافکار ها قرار میگیرد:

  • شاسی کشی با میله
  • شاسی کشی با اتصال خودور به ۴ پایه
  • شاسی کشی با دستگاه شاسی کش

نکاتی که در خصوص شاسی کشی ماشین باید بدانید!

نکات بسیار مهمی در خصوص شاسی کشی ماشین وجود دارد. در واقع زمانی که یک ماشین دچار تصادف شده و اسکلت اصلی او آسیب می بیند؛ حتما باید تعمیر شود تا مجددا مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو شاسی کشی همان صافکاری است اما دستگاه هایی که برای این کار انجام می شوند، قدرتمند تر هستند و فشار بیشتری هم به ماشین وارد می شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که از نظر قیمتی، ماشین هایی که شاسی کشی می شوند، افت می کنند‌. یعنی شما اگر بخواهید ماشین خود را که شاسی کشی شده است بفروشید، باید با قیمت پایین تری نسبت به قیمت اصلی و دست دوم آن اقدام نمایید. همچنین شاسی کشی خوب، آسیبی که در بالا بیان کردیم به ماشین ها وارد نمی کند و همچنین ماشین می تواند درست به کار خود ادامه دهد.

مقاله پیشنهادی : لیسه کشی یا لیسه گیری چیست ؟

معمولا قیمت شاسی کشی و تعمیرات خودرو، نسبت به میزان آسیب وارد شده متفاوت است و هرچقد ماشین به کار بیشتری احتیاج داشته باشد، قطعا قیمت آن ها نیز گران تر می شود.

سخن پایانی

اصابت ضربه به شاسی، علاوه بر بروز ایرادات در بحث هندلینگ و فرمان پذیری، تاثیر زیادی نیز در قیمت نهایی خودرو خواهد داشت؛ بنابراین، تعمیر صحیح و دقیق این بخش، می‌تواند از بروز خسارت مالی هنگام فروش خودرو نیز تاحدودی پیشگیری کند و عملکرد اتومبیل را به حالت استاندارد بازگرداند؛