اخبار

با انواع رنگ خودرو آشنا شوید

4/5 - (4 امتیاز)

بی شک یکی از عوامل بسیار مهم در جذابیت و زیبایی هر اتومبیلی جدا از مدل و طرح، رنگ آن اتومبیل می باشد. هر اندازه نوع رنگ بدنه اتومبیل از کیفیت بیشتری برخوردار باشد، خودرو از جذابیت بصری و رنگ بالاتری برخوردار می باشد. با توجه به پیشرفتی که امروزه صنایع خودرو سازی از لحاظ فنی، مکانیکی و طراحی در تولید اتومبیلهای جدید داشتند، به همین اندازه در تولید رنگها و طیف متنوعی از رنگها با ساختار و ترکیب جدید هم داشتند.

اولین فاکتوری که شما را برای یک اتومبیل جدید تحت تاثیر قرار می دهد، رنگ و مدل آن اتومبیل می باشد. علاوه بر زیبایی رنگ خودرو در تعیین قیمت هر ماشینی نیز تاثیر گذار است. چنانچه اگر به رنگ خودرو آسیب وارد شده باشد، یقینا در افت قیمت آن اثر دارد.

انواع رنگ خودرو

رنگ های ساده

بیشتر خودرو ها به غیر از ماشین های گران قیمت و لوکس معمولا در رنگ های ساده و بدون هزینه مانند سفید ، قرمز ، آبی یا مشکی در بازار موجود هستند و به فروش می رسند.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : رفع آفتاب سوختگی خودرو

رنگ های ساده به صورت یک لایه معمولی بر روی بدنه خودرو استفاده می شود. این نوع رنگ کارایی خیلی بالایی نداشته اما با توجه به مشخصاتی که دارد، باعث زیباتر شدن بدنه خودرو شده و حتی آن را از خط و خش های احتمالی نیز حفظ می نماید.

نقاط مثبت

  • مزیت اصلی رنگ خودرو ساده نیز قیمت پایین و مقرون به صرفه آن است.
  •  چندین مزیت برای نگهداری آن ها وجود دارد؛ خراش هایی که روی این رنگ ایجاد می شود با یک ابزار ساده که در لوازم تعمیراتی موجود است حل می شود و هزینه زیادی نیز ندارد. با کمترین هزینه و همین طور کوتاه ترین زمان ممکن از خسارت های جدی تر می توان جلوگیری کرد.

نقاط منفی

  •  از آن جایی که قیمت پایینی دارند و همین طور به سادگی استفاده می شوند ، در نهایت خروجی اتمام رنگ اتومبیل شبیه پوست پرتقال به نظر می رسد که طی بررسی های دقیق از نزدیک خیلی ایده آل نیست.
  •  پالت رنگی این مدل نیز بیشتر در چهار رنگ سفید ، قرمز ، آبی و سیاه خلاصه می شود که کمی کسل کننده است.

رنگ های متالیک Metallie

از نظر قیمت این نوع از رنگ ها با رنگ ساده چندان تفاوتی ندارد. مخصوصاً اگر خودروهایی که با این روش رنگ می شوند، خودروهای سایز کوچک باشند. بعضی از کارخانه‌ها و سازندگان خودرو افزایش قیمت نامحسوسی برای خودروهایی با رنگ متالیک مطالبه می‌کنند.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : رنگ کوره ای به چند دسته تقسیم می شود؟

رنگ متالیک از نظر ساختار هم چندان تفاوتی با رنگ ساده ندارد. همان رنگ ساده را با مقدار ناچیز و مشخصی از پودر فلز مخلوط می‌کنند تا به رنگ متالیک دست یابند. البته باید گفت که مقدار اضافه کردن و درصد این پودر فلز در کارخانه های سازنده خودرو متفاوت است.

اما نسبت آن را می توان تقریبا در حدود ۲ درصد پودر آلومینیوم و یا چیزی در حدود ۱به۵۰ در نظر گرفت. خودروهایی که به این روش رنگ آمیزی می‌ شوند جلوه و درخشش خاص و بسیاری در مقایسه با رنگ ساده دارند و این به سبب وجود قطعات ریز و پودر فلزی است که می تواند نور را به خوبی منعکس کند.

 رنگ صدفی بدنه خودرو

از ترکیب رنگ‌های با پایه صدفی با پوشش شفاف (و گاهی به همراه لایه اصلی) حاصل شده و نسبت به رنگ‌های متالیک، درخشش و البته هزینه بیشتری را به همراه دارند. تولید این رنگ حاصل افزودن کریستال‌­های سرامیک به رنگ خودرو است که در کنار افزایش جلوه بصری، هزینه نگهداری و مشکلات تعمیر را نیز به همراه دارد.

در کنار این سه رده اصلی، باید به پوشش‌­های مات و همچنین ترکیبات خاص و سفارشی همچون رنگ‌ آمیزی قطعات فیبرکربن یا پوشش شفاف بی‌رنگ روی این قطعات هم اشاره کرد، که معمولاً در موارد خاص و تیراژ کم انجام می‌­شود.

رنگ های خاص، سفارشی و تشریفاتی

این رنگ‌های خاص به وسیله ی متخصصین ساخته شده و نیاز به چندین لایه از رنگ آمیزی برای رنگ کردن می باشد. تا نمای اصلی و خاص را به خود بگیرد.

قیمت این رنگ ها بسیار بالا بوده و هزینه ی تعمیر و بازسازی یک قسمت از آن نیز بسیار گزاف تر و گران تر از رنگ آمیزی اولیه و همگانی اتومبیل در می آید. چرا که باید رنگ را عینا مانند رنگ اولیه ساخت.

درخشش و جلوه‌ای که این گونه رنگ ها به اتومبیل می‌دهند بسیار زیاد است به گونه‌ای که این اتومبیل‌ها را از سایر اتومبیل ها کاملاً متمایز و خاص می‌کند. باید بگوییم که به قدری رنگ آمیزی این خودروها هزینه بردار و سرسام آور است که فقط با قیمت رنگ آمیزی این اتومبیل ها می توان یک خودروی شیک و حتی مدل بالا را خریداری نمود.