مقالات آموزشی

روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو

تشخیص رنگ ماشین
3.3/5 - (3 امتیاز)

تشخیص رنگ در خودرو

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با تکیه بر تجربیات خود یا اطرافیانتان اقدام به خرید خودروی دست دوم کرده و دچار خسارت های جبران ناپذیری شده باشید. در حال حاضر به دلیل پیشرفت هایی که در صنعت صافکاری و نقاشی خودرو صورت گرفته است، امکان تشخیص برای افراد عادی امکان پذیر نیست و باید حتما از کارشناسان خبره و باتجربه در این زمینه استفاده کرد. یکی از مواردی که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین در افت قیمت خودرو بسیار تاثیرگذار می باشد رنگ شدگی قطعات خودرو می باشد. ما در این مقاله میخواهیم به تمام مواردی که میتوان به رنگ شدگی قطعات پی برد بپردازیم.

منظور از تشخیص رنگ خودرو چیست؟

بازار معامله ماشین دست دوم حسابی داغ است. طبیعی است که ماشین کارکرده رنگ شدگی و زدگی داشته باشد. این خوردگی‌ها از قیمت ماشین کم می‌کنند. ممکن است فروشنده ماشین را رنگ کرده باشد اما آن را از ما پنهان کند. به همین دلیل تشخیص رنگ خودرو اهمیت دارد. البته این رنگ شدگی‌ها هنگام بیمه کردن ماشین هم در نظر گرفته می‌شوند. تشخیص رنگ‌ ماشین مشخص می‌کند که آیا آن ماشین، رنگ فابریک کارخانه را دارد یا دوباره رنگ شده است!

تشخیص رنگ ماشین

بررسی روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو

قبل از شروع باید خدمتتان عرض کنم که رنگ شدگی قطعات خودرو همیشه دلیل بر این نیست که خودرو چپی است یا حتی تصادف شدید داشته است. گاهی اوقات به دلیل خط و خش های بسیار کوچک، تصادف های جزئی، آسیب دیدن خودرو به عمد نیز ممکن است خودرو رنگ شده باشد. ما در اینجا میخواهیم به شما بگوییم که کارشناسان تمام موارد مربوط به اینکه شاید یه قطعه رنگ شده باشد را بررسی کرده و به شمای خریدار اعلام میکنند که آیا خودروی موردنظر رنگ شدگی دارد یا نه و اگر دارد، این رنگ شدگی تا چه میزان است و تا چه اندازه میتواند بر قیمت خودروی شما تاثیر بگذارد.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : با انواع رنگ خودرو آشنا شوید

مشخصه های مهم در تشخیص رنگ خودرو

پیش از آنکه به معرفی روش های تشخیص رنگ ماشین بپردازیم بهتر است درباره ی دو ویژگی مهمی که باعث تمایز بین رنگ غیر فابریک از فابریک می شود توضیح مختصری داشته باشیم.

ضخامت و تراکم دو مشخصه مهم در رنگ ماشین می باشند و با دانستن آن ها می توان به راحتی وضعیت رنگ یک خودرو را تشخیص داد.

ضخامت رنگ

هنگامی که خودرو به صورت پاشش لکه ای، نقاشی شود؛ سطح بدنه یکدست نمی شود.

از طرفی نیز بدیهی است که هر بار فقط قسمتی از خودرو که نیاز به رنگ شدگی دارد؛ نقاشی می شود و نه تمام سطح اتومبیل. پس روشن است که با رنگ شدگی دوباره یا چندباره ی هر قسمت از خودرو تغییر مشخصی در ضخامت رنگ آن به وجود می آید و با روش های متفاوتی قابل تشخیص خواهد بود

تراکم رنگ

رنگ اولیه ی ماشین که در کارخانه و هنگام ساخت بر روی آن نقاشی می شود؛ بافت مولکولی با تراکم بالاتری نسبت به رنگ های موجود در بازار دارد.

درواقع رنگ فابریک ماشین بافتی شش ضلعی و یکدست دارد. در صورتی که بافت رنگ در دسترس نقاش ها، بافتی شطرنجی با نقاط تیره و روشن است.

همچنین از آنجا که نقاط تیره، مربوط به حلال موجود در آن است؛ حین خشک شدن بخار شده و مات شدن سطح را منجر می شود؛ که این ماتی نیز به نسبت دیگر نقاط خودرو قابل تشخیص است.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : پاک کردن لکه های مختلف از روی رنگ بدنه خودرو

تشخیص رنگ شدگی خودرو با چشم

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع تشخیص رنگ شدگی خودرو به وسیله چشم صورت می‌گیرد. در این نوع از تشخیص رنگ کاربر با نگاه کردن به بدنه خودرو، تشخیص می‌دهد کدام قسمت‌ها دارای رنگ شدگی هستند. این روش در عین سادگی دشوار است، چرا که نیاز به مهارت بالایی دارد و در عین حال باید در شرایط نوری ایده آل انجام شود.

بررسی اختلاف دون رنگ قطعات خودرو

دون رنگی که توسط نقاش رنگ شده است ریزتر و زمخت تر نسبت به دون رنگ فابریکی می باشد. از طرفی رنگ های متالیک ذرات درخشانی دارند که زیر نور همانند اکلیل برق میزند و رنگ های غیر متالیک مات و کدر هستند.

در اینجا میتوان با استفاده از نور مهتابی به این اختلاف دون رنگ پی برد.

بررسی لبه‌های کاپوت، صندوق و درها

همچنین از روی موم لبه‌ها هم رنگ‌ شدگی خودرو مشحص می‌شود. چون خود کارخانه این لبه‌ها را موک‌کشی می‌کند. آن هم با یک نوع موم خاص. اگر ماشینی به تعمیر و رنگ‌شدن نیاز داشته باشد، معمولا باید این موم‌کشی‌های فابریک کنده شوند. البته بعضی از تعمیرکارها بعد از پایان کار دوباره این قسمت‌ها را موم‌کشی می‌کنند. منتها کارشناس کاربلد به‌راحتی تفاوت موم کارخانه و موم تعمیرگاه را متوجه می‌شود.

بررسی گلگیر

طبق آماری از فروش یک شرکت تولید کننده قطعات یدکی در ایران گلگیر یکی از قطعاتی است که بیشترین تعویض ، بتونه کاری و رنگ شدگی را دارد. برای بررسی گلگیر یکی از بهترین نقاط پیچ های متصل شده به شاسی خودرو هستند. این پیچ ها نباید آچار خوردگی داشته باشد

پاشیدگی رنگ به قسمت های دیگر

همان طور که گفته شد، نقاشان هنگام نقاشی قسمت موردنظر بقیه قسمت های خودرو را می پوشانند؛ اما ممکن است گاهی اوقات مقداری رنگ روی دیگر قسمت های خودرو نیز پاشیده شود.

در بررسی این مورد می توانید پس از بالا زدن کاپوت و باز کردن درب ها، لبه داخلی کاپوت و درب ها را بررسی کنید که اثری از پاشش رنگ در آن ها وجود نداشته باشد.

همچنین سیم های روی درها را نیز بررسی کنید. وجود رنگ در این قسمت ها دال بر رنگ شدگی خودرو می باشد.