مقالات آموزشی

پاک کردن لکه های مختلف از روی رنگ بدنه خودرو

امتیاز برای این مقاله

پاک کردن لکه‌های مختلف از روی بدنه خودرو چگونه انجام میشود؟ بهترین گزینه جهت برطرف کردن لکه های ایجاد شده بر روی بدنه خودروهای خارجی چیست؟ باید از کدام پاک کننده ها جهت برطرف کردن لکه های ایجاد شده در روی بدنه خودرو استفاده شود؟

پاک کردن خط و خش از روی بدنه خودرو

برای اینکه بتوانید لکه های رنگ یا خط و خش های کوچک را از روی بدنه خودرو پاک کنید می توانید از پولیش کردن، بتونه کردن، صافکاری خودرو و نقاشی استفاده کنید. یا آن قطعه را به طور کلی اتعویض کنید.حتما برای شما هم پیش آمده است که روی بدنه خودرویتان خط و خش افتاده و شما نسبت به پاک کردن آن اقدام کرده اید. اگر پاک کردن خط و خش را را انجام داده اید متوجه خواهید شد که این لکه ها به همین آسانی از بین نخواهند رفت و شما برای از بین بردن آنها می بایست از روش های مختلفی برای پاک کردن خط و خش استفاده کنید.

یکی از رایج ترین روش ها روش پولیش می باشد که بسیار کار برد دارد و با استفاده از آن تنها می توان لکه های کوچک را از بین برد و اگر لکه های بزرگ یا عمیق روی بدنه خودرو وجود داشته باشند نمی توانید با استفاده از پولیش کردن آنها را ترمیم کنید. از همین رو برای اینکه بتوانید لکه های بزرگ تر را از بین ببرید می بایست از روش های مختلف استفاده کنید اما ابتدا باید به پرکاربرد ترین روش یعنی پولیش کردن بپردازیم.

از خاک رس برای پاک کردن لکه های رنگ استفاده کنید

قبل از این که از خاک رس برای پاک کردن لکه های رنگ روی بدنه ماشین خود استفاده کندید ابتدا لازم است که ماشین خود را به طور کاملا با آب و مواد شوینده بشویید و خشک کنید و سپس عملیات پاکسازی با خاک رس را شروع کنید. اما خاک رس چگونه می تواند لکه های رنگی روی بدنه ماشین را پاکسازی کند؟

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : قلم گیری رنگ خودرو

خاک رس در واقع یک ساینده پلیمری است که تمام لکه های روی بدنه ماشین را پاک می کند بدون آن که به سطح ماشین و رنگ اصلی بدنه آن آسیب بزند. پس استفاده از خاک رس می تواند یک روش مفید و کاربردی برای پاکسازی لکه های رنگی باشد. برای این کار شما تنها به یک کف دست خاک رس برای پاکسازی تمام لکه های بدنه ماشین نیاز دارید که می توانید آن را از فروشگاه های مرتبط خریداری کنید.

پس از تهیه خاک رس آن را در اب گرم بریزید تا مرطوب شود سپس از روان کننده ها در خاک رس استفاده کنید و مقداری روان کننده نیز بر روی بدنه ماشین بریزید تا هنگام لکه بری با خاک رس بر روی آن خط وخش ایجاد نشود. حتما در تهیه خاک رس دقت داشته باشید؛ برخی از انواع خاک رس دارای سنگ ریزه هستند و ممکن است به بدنه ماشین آسیب بزنند پس حتما از نرم ترین خاک رس استفاده کنید و حتما آن ها را روان کننده ها مخلوط نمایید. پس از آن پد مخصوص و یا یک پارچه نرم برای شروع عملیات استفاده کنید.

پس از آماده کردن محلول خاک رس را به آرامی بر روی لکه های رنگی بکشید تا پاک شوند. برای افزایش سرعت و بهبود عملیات لکه بری می توانید هر چند وقت یکبار دستان خود را بشویید و از خاک رس جدید برای این کار استفاده کنید. در انتهای کار برای پاک کردن مقدار خاک رس باقی مانده بر روی بدنه ماشین می توانید از یک حوله و یا پارچه نرم استفاده کنید و رطوبت موجود بر روی بدنه ماشین را خشک کنید.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : رفع آفتاب سوختگی خودرو

از بین بردن لکه‌های قیر

قیر حالت چسبنده دارد و با پاک کننده‌های معمول پاک نمی‌شود. برای از بین بردن لکه قیر به مواد زیر نیاز دارید:

  • دستمال تمیز کتان
  • روغن خوراکی (فرقی ندارد از چه نوعی باشد)
  • آب گرم و مایع ظرفشویی

کافیست تا روی دستمال کتاب مقداری روغن بریزید و به آرامی لکه‌های قیر را بسابید. لکه‌ها به راحتی پاک می‌شوند و در نهایت هم قسمتی از خودرو که روغنی شده با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. البته از مواد دیگری همچون نفت و اسپری‌های مخصوص از بین برنده لکه قیر هم می‌توان استفاده کرد ولی این راحت‌ترین و در دسترس‌ترین کاریست که می‌توان در خانه انجام داد.