مقالات آموزشی

ریکاوری رنگ خودرو

قبل و بعد از ریکاوری رنگ خودرو
4.9/5 - (25 امتیاز)

ریکاوری رنگ خودرو چیست؟

هنگامی که یک خودرو میخریم، رنگ براق و زیبایی دارد؛ اما به مرور زمان بر اثر عواملی همچون نور خورشید، باران اسیدی، آلودگی، فضولات پرندگان و… آسیب می بیند. آسیب دیدن رنگ خودرو ارزش خودرو را در بازار دست دوم کاهش میدهد و حتی در بعضی مواقع بر روی مقاومت بدنه خودرو تاثیر دارد. ریکاوری رنگ فرایندی است که در آن ظاهر رنگ بدنه اتومبیل به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. در این فرایند از مواد مختلفی از جمله، پولیش، واکس و همچنین مواد نانو سرامیک استفاده می‌شود؛ اما ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین مرحله فرایند ریکاوری، تشخیص نوع آسیب‌های وارد شده به بدنه خودرو است.

 

ریکاوری رنگ خودرو با پولیش

چه زمانی باید ریکاوری  رنگ انجام دهیم؟

شاید برایتان سوال باشد که چه موقع خودروی شما نیاز به ریکاوری رنگ دارد. ما در ادامه چند مورد که نیاز به ریکاوری رنگ دارند را آورده ایم. به خصوص برای سپر جلو تیبا نیاز بیشتری به ریکاوری رنگ دارید.

  • جاماندگی رنگ روی رنگ

فرض کنید در خیابان خودروی شما با خودروی دیگر به آرامی برخورد میکند. پس از مشاهده متوجه میشوید که رنگ صدمه دیده اما بدنه آسیبی ندیده است و به اصطلاح قر نشده است. وقتی دو خودرو با یکدیگر برخورد میکنند این برخورد در هر خودرو از نقطه خاصی میباشد. البته هریک دارای نوع خاصی از رنگ (از لحاض کیفیت) میباشند. قسمتهای مختلف خودروها به دلیل اشکال متفاوت آنها در برابر قسمتهای مختلف خودروی مقابل دارای درصد تمرکز تنشهای مختلف میباشند. این تفاوت ها میتواند برای هر خودرو در آن لحظه حالت قالب و مقلوب را ایجاد کند. در نتیجه رنگ یک خودرو بر روی رنگ خودروی مقابل باقی خواهد ماند؛ در چنین مواقعی شما نیاز به ریکاوری رنگ خودرویتان دارید.

  • سائیدگی سطحی

گاهی اوقات رنگ خودرو به شکل نا مطلوبی بر اثر سائیدگی در میاید که این اتفاق بر اثر کشیده شدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه میافتد.

  • مات شدن رنگ

خیلی مواقع سطح رنگ یک خودرو کاملا سالم دیده میشود (و واقعاً سالم میباشد) اما در ظاهر، رنگ خودرو مات (و به اصطلاح بی روح) میباشد. در حالی که هیچ گونه خط و رنگ پریدگی و یا قر شدگی روی خودرو وجود ندارد. این اتفاق بر اثر برخورد و مجاورت سنگ ریزه ها و گردوغبار معلق در هوا در سرعتهای بالا میافتد. باعث ایجاد خطوط بسیار ریز و میکرونی روی سطح رنگ میشود.این خطوط با چشم به صورت عادی دیده نمیشوند ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد.

نوع دیگری از ماتی بر اثر چسبیدن شهد گیاهان، دانه های رنگی اطراف و… به وجود میاید. همه اینها در پروسه ریکاوری رنگ قابل ترمیم هستند.

  • خطوط سطحی

این گونه خطوط فقط به صورت یک خراش سطحی و نازک روی رنگ دیده میشوند و بر اثر برخورد و کشیده شدن اشیا خارجی ایجاد میشوند.

 

ریکاوری رنگ خودرو چگونه است؟

 

  • خطوط عمیق

این خطوط دارای عمق زیادی میباشند و به خوبی در مقابل چشم قرار میگیرند و به دلیل عمق بیشتر، نیاز به پولیش کاری بیشتری دارند. شخصی که کار ریکاوری رنگ را انجام میدهد باید متخصص باشد تا بتواند به خوبی این خطوط را ترمیم کند.

  • خطوط خیلی عمیق

این خطوط بدترین نوع خط میباشند که حتی عمق آنها ممکن است به سطح فلزی بدنه رسیده باشد. پولیش برای رفع این گونه خطوط ناتوان است. تنها میتواند کمی از عمق، طول و ضخامت این خطوط کم کرده تا به وضوح دیده نشود.

  • سوختگی

با اینکه سوختگی رنگ به دلیل کیفیت رنگ و تکنولوژی جدید خیلی کم اتفاق می افتد اما در صورتی که سوختگی سطحی باشد و فقط در لایه اولیه قرار داشته باشد و به لایه زیرین نرسیده باشد با ریکاوری رنگ کاملا قابل ترمیم است.

  • تاثیرات شیمیایی

مواردی همچون “باران اسیدی” یا شستشوی خودرو توسط “آب سخت” میتواند دانه های ریزی را روی رنگ و حتی شیشه های خودرو ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود میایند و این دانه ها توسط پولیش قابل رفع میباشند.

  • ماتی و کدری چراغ خودرو‌ها

ریکاوری رنگ خودرو محدود به تصادفات و آسیب رنگ نمیشود. کدری و ماتی چراغ اتومبیل‌ها یکی از مسائل و مشکلاتی است که همیشه صاحبان خودرو‌ها با آن دست و پنجه نرم میکنند. معمولا چراغ اتومبیل‌ها پس مدت زمانی که از خودرو استفاده می‌شود دچار ماتی و کدری میشوند؛ این به دلیل برخورد هوا و ذرات مختلف با طلق جلو چراغ اتومبیل است که در طی مسافت‌هایی که خودرو پیموده است باعث ماتی چراغ اتومبیل میشود و همچنین این برخورد‌ها میتواند باعث ایجاد خط و خش بر روی طلق چراغ اتومبیل شود. این ماتی و کدری با پولیش کاملا رفع میشود.

 

احیای رنگ خودرو وقتی رنگ بدنه مات و کدر است

مراحل ریکاوری رنگ خودرو برای تمام خودرو ها به خصوص تیبا

  1. همانطور که گفتیم، در مرحله اول متخصصان ایران بدنه با بهره‌گیری از نحوه انعکاس نور از روی بدنه خودرو، آسیب‌های وارد شده به آن را آنالیز می‌کنند.
  2. سپس سرویس روشویی کامل که شامل شستشوی بدنه، لاستیک ها و رینگ است انجام می شود.
  3. از خمیر کلای که خاصیت جذبی دارد برای جرم گیری تمام بدنه خودرو استفاده می شود.
  4. براساس میزان آفتاب سوختگی و خط و خطوط عمیق از سمباده های مخصوصی استفاده می شود
  5. با توجه به این که سمباده زبر است، خود آن باعث ایجاد خطوط ریز بر بدنه خودرو می شود که لازم است بعد ازسمباده، با استفاده از دستگاه پولیش خطوط ریز را رفع کرد. در این مرحله باید 2 بار پولیش زبر انجام داد و بعد از هر مرحله بدنه را تمیز کرد.
  6. در آخر از پولیش نرم استفاده می شود و دوباره بدنه کاملا تمیز می شود.

به این شکل ریکاوری سپر جلو تیبا  کامل شده و نواقص بر طرف می شوند.

برخی نکات مربوط به ریکاوری رنگ خودرو

  • پولیش بهتر است توسط دستگاه‌های پولیش یا همان بافر انجام بپذیرد تا محلول به خوبی بر روی نقاط مختلف بدنه خودرو پخش شود. هم چنین فرورفتگی‌های حاصل از خط و خش‌ها را پر کند.
  • پس از استفاده از پولیش؛ نوبت به واکس‌‌های مخصوص بدنه می‌رسد. بهتر است واکس استفاده شده مکمل پولیشی باشد که در پروسه ریکاوری بر روی بدنه خودرو قرار گرفته است. واکس‌ها ضمن براق کردن بدنه خودرو قادرند از رنگ آن در برابر اثرات نور آفتاب و آلودگی‌های محیطی محافظت کنند.
  • بهتر است در پروسه ریکاوری رنگ بدنه خودرو‌ها، محلول واکس را با بهره‌گیری از پد‌های نرم و تمیز بر روی بدنه اتومبیل قرار گیرد.
  • پس از واکس نوبت به مواد نانو سرامیکی با خاصیت هیدروفوبیکی میرسد.  ایجاد یک لایه مقاوم بر روی بدنه خودرو شما از آن در برابر هرگونه آلودگی‌ها و خط محافظت کنند.

برای آگاهی بیشتر و انتخب درست مقاله های دیگر را مطالعه کنید:

PDR صافکاری با میله

سپر جلو 206 مهرخواه

سپر جلو 405 شرکتی در اصفهان

سپر جلو 206 شرکتی

صافکاری با میله

 

ایران بدنه آماده ارائه ی انواع خدمات ریکاوری رنگ و صافکاری و احیای رنگ و محصولات مرتبط با خودرو میباشد. در صورتی که قصد دارید از خدمات ما برای سپر جلو تیبا و یا خودرو های دیگر استفاده کنید با ما تماس بگیرید. اگر قصد خرید محصولی را دارید از صفحه محصولات ما دیدن کنید.

 

طراحی و سئوی وب سایت : آوین نت

1 دیدگاه در “ریکاوری رنگ خودرو

  1. علیرضا گفت:

    سلام سمندی دارم مدل ۸۹ نیاز با پالیش و زنده شدن رنگ دارد اهواز هستم جایی را سراغ دارین که اینکاره باشند لطفا خواهشا اگر میشناسید معرفی بفرمایید.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.