مقالات آموزشی

رنگ کوره ای را بهتر بشناسید

رنگ کوره ای را بهتر بشناسید
4.8/5 - (52 امتیاز)

در تعریف رنگ کوره ای خودرو اساساً تفاوتی بین انواع دیگر وجود ندارد و اصولاً رنگ کوره ای روش و ابزاری برای افزایش کیفیت کار است. اما عموم مردم تصورات و استدلال های اشتباهی در مورد رنگ کوره ای دارند و معتقدند این روش به گونه ای است که باید بدنه خودروی خود را رنگ آمیزی کنید و سپس آن را در معرض نور شدید، گرما یا رطوبت قرار دهید.

اما این طرز تفکر و باور نادرستی است که برخی از افراد دارند . این عمل نه تنها نامناسب است ، بلکه کیفیت پایین تری نسبت به رنگ های معمولی ایجاد می کند. بنابراین باید گفت که کوره محفظه ای است که هیچ ذره ای مانند گرد و غبار در هوا پراکنده نمی شود و هوای کاملا تمیز در این اتاق جریان دارد که این عوامل محیطی بر روی رنگ بدنه خودرو تاثیر دارد ، یعنی محیط ایزوله می باشد .

در این میان، اکثر افراد فعال در این زمینه ها بدون توجه به عوامل جوی و حتی با ایجاد محیط های نامتعارف مانند اتاقک های پلاستیکی برای نقاشی ، این کار را انجام می دهند که این راه بسیار اشتباه است.

حرارت طبیعی

دمای مناسب و معمولی کوره باید بین 23 تا 24 درجه باشد تا رنگ کوره ای خوب به دست آید . این مورد ، از طریق دستگاه های کنترل دما و رطوبت برای کنترل دمای اتاق و کوره استفاده می شود . این فرایند ثابت ماندن دما در داخل کوره باعث می شود که به مولکول های رنگ و کلر اجازه داده شود تا فاصله بین مولکولی خود را تا حدی پایین بیاورند که نتیجه آن یک دست و صیقل شدن رنگ سطح بدنه خودرو شود و از نظر یک کارشنارسی رنگ بدنه خودرو سطح بدنه ماشین کریستالی و یکدست شده است .

بعد از کنترل این دما توسط متخصص مربوطه در مرحله بعد که چند دقیقه ای در این دمای ثابت 23 الی 24 درجه بوده است شروع به بالا بردن درجه حرارت کوره می نمایند، بطوری که این حرارت دما تا 62 درجه سانتی گراد برده می شود تا رنگ کاملا به پختگی و ظرافت خود برسد.

تفاوت سبک حرارت طبیعی با روشهای غیر استاندارد

مسلما رنگ آمیزی که در رنگ کوره ای به روش طبیعی انجام می شود به دلیل ابزارها و سنسور های که به IR معرف هستند استفاده می شود و باعث ثابت ماندن دمای ثابت در داخل کوره می شوند که این نکته مهمی می باشد و همچنین هوای ایزوله که در کوره وجود دارد بهتر از روش های غیر استانداردی مانند قرار دادن در یک محیطی که شرایط جوی مناسب برای این کار نمی باشد و استفاده از بخاری که این خود در نوسانات دما به شدت تاثیر گذار می باشد به عنوان حرارت دهنده استفاه می شود .

رنگ کوره ای خودرو و کارواش

از نکات مهم دیگری که در نتایج کار و کریستالی بودن رنگ بدنه خودرو در نظر گرفت، استفاده از آستری مناسب که با سطح بدنه هم سازگار باشد، که در رنگ کور ه ای تولید شده نمود بیشتری دارد و برای آلومینیوم، آهن و … از آستر های بکار گرفت که مناسب سطح کار باشد. مثلا استفاده از یک سپر بدون آستر که یک واسطه مناسب محسوب می شود رنگ آمیزی شود. به این دلیل برای نشست رنگ روی سطح سپر احتیاج به یک واسطه داریم. اگر دقت داشته باشد یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود رنگ سپر های بدنه ماشین ها زود از بین برود و یا با رفتن چندبار به کارواش کنده می شود البته مسئله زمان مدنظر می باشد به این دلیل بوده که کیفیت آستر که به عنوان واسطه نقش مهمی را ایفا می کند پایین بوده است . البته این موضوع بیشتر در خودرو های که تولید داخلی بوده نمود دارد.

مقاله های مرتبط : 

رنگ کوره ای چه نوع رنگی است ؟ + انواع رنگ کوره ای

نكات مهم رنگ‌ آميزی خودرو

مزایای رنگ کوره ای نسبت به رنگ معمولی

 

سئو و پشتیبانی توسط : آوین نت