مقالات آموزشی

رنگ کوره ای چه نوع رنگی است ؟ + انواع رنگ کوره ای

امتیاز برای این مقاله

رنگ کوره ای چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟

این رنگ نوعی پوشش صنعتی محصولات شیمیایی است که پس از پاشیدن به سطح قسمت یا بدنه خودرو به وسیله حرارت یک دست شده شده و یکپارچه می شود . یا در واقع به عملیات خشک کردن پوشش های ساخته شده از ترکیب مواد شیمیایی مختلف صنعتی، رنگ آمیزی کوره ای می گویند که با یکسری عملیات روی سطح بدنه انجام می شود .

رنگ کوره ای اغلب به صورت یک لایه پوشش داده می شود و کاربردهای مختلفی از جمله در صنعت خودروسازی، صنایع فلزی، لوازم خانگی، کابینت سازی و… دارد . از ویژگی‌های بارز رنگ کوره ای مقاومت بسیار بالای آن در برابر عوامل خارجی مثل عوامل جوی، شوینده ها و … می باشد . رنگ کوره ای به دو دسته مایع و پودری تقسیم می شود.

رنگ کوره ای خودرو

رنگ کوره ای مایع چیست ؟ 

این نوع رنگ همانطور که از نامش پیداست رنگ مایع است و روی سطح مورد نظر پاشیده می شود و در نهایت با حرارت کوره رنگ پخته می شود . هر رنگ پایه دما و زمان پخت مشخصی برای رسیدن به نتیجه دلخواه دارد . به طور کلی رنگ های پایه روشن به دمای کمتر و زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند و رنگ های تیره به دمای بالاتر و زمان کمتری برای حرارت دادن و آماده شدن نیاز دارند . لازم به ذکر است که بهترین نتیجه را تنها زمانی می توان از رنگ کوره ای بدست آورد که با نظر و توصیه سازنده رنگ، دما و زمان را اعمال کنیم.

رنگ کوره ای پودری چیست؟

رنگ کوره ای خودرو از نوع پودری ، به صورت پودر با پوشش مناسب و در دمای معین و با استفاده از ابزار مخصوص پس از پاشیدن رنگ بر روی سطح بدنه خودرو یا دستگاه مورد نظر، به رنگ پخت با استحکام خوب حرارت داده می شود تا انسجام خوبی را تشکیل دهد .

دما و زمان در رنگ کوره پودری متفاوت است و زمان تقریباً بین 10 تا 18 دقیقه و دما بین 185 تا 230 درجه سانتیگراد متغیر است.

برای رنگ های روشن، دمای کوره را کم کرد و زمان را افزایش دهید تا از زرد شدن آن جلوگیری شود . در رنگ های تیره از دمای بالا و زمان کم استفاده می شود. رنگ کوره ای از نوع پودر بهترین انتخاب برای رنگ آمیزی در صنعت فلز است.

مقالات مرتبط با رنگ کوره ای خودرو :

نكات مهم رنگ‌ آميزی خودرو

تفاوت رنگ فابریک و کوره ای

سئو و پشتیبانی توسط آوین نت