مقالات آموزشی

قلم گیری رنگ خودرو

قلم گیری بدنه خودرو
4.7/5 - (120 امتیاز)

یکی از اتفاقات بدیهی که ممکن است برای تمام رانندگان صورت بگیرد ، ایجاد خط و خش و خراش بر روی بدنه خودرو هاست . برای نمونه پرتاب شدن سنگ ریزه در خیابان توسط خودرو های دیگر یا برخورد درب ماشین به کناره جدول ها، دیوار ها یا حتی خودرو های دیگر میتواند خراش و زدگی هایی برای رنگ و بدنه خودرو شما ایجاد کند. این اتفاق یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است که همیشه امکان رخ دادن آن وجود دارد.

این اتفاق نه تنها بر کاهش زیبایی خودرو شما بلکه باعث افت قیمت آن نیز خواهد شد. اهمیت رنگ خودرو چیزی فراتر از زبیایی آن است و به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند. رطوبت یکی از عواملی است که از قسمت های رنگ رفته خودرو هرچند ناچیز میتواند به لایه های زیرین خودرو نفوذ کند و در طول مدت زمان مشکلاتی برای شما ایجاد کند. اما خوشبختانه این خراش ها و رنگ رفتگی های کوچک را میتوان به راحتی بدون مراجعه به صافکاری ترمیم کرد. در ادامه روش لکه گیری و ترمیم رنگ رفتگی با ما همراه باشید.

نحوه انجام قلم گیری رنگ خودرو

لکه گیری رنگ ماشین بسیار سادست به شرطی که خسارت ایجاد شده در رنگ خودرو عمیق یا نیاز به ضربه زدن نباشد. با صرف مقداری صبر و حوصله و انجام مراحل زیر میتوانید به راحتی با وسیله مخصوصی این کار را انجام دهید .

مقاله پیشنهادی : لیسه کشی یا لیسه گیری چیست ؟

شست و شوی خودرو

در شروع کار باید محل خسارت از هرگونه آلودگی پاک گردد. برای اینکار جای خراشیدگی را کامل و با دقت بشویید. بهتر است برای انجام بهتر این امر خودرو را با شامپو مخصوص بدنه خودرو محل را بشویید. در نهایت شست و شو محل را با دستمال مایکروفایبر پاک کنید.

سنباده زنی

بعد از شست و شو و خشک کردن محل مورد نظر شروع کنید با یک سنباده نرم جای خراش را بسایید تا محل خراش با بقیه سطح خودرو همدست شود. اگر سنباده خود را در ترکیب مقداری مایع ظرفشویی و آب  فرو ببرید تا سنباده لیز تر شود و راحت تر روی بدنه خودرو حرکت کند. دقت کنید بعد از شروع علمیات سنباده زنی، سنباده خود را هرچند وقت یکبار در آب فرو ببرید تا سنباده نرم شود و به دیگر نقاط بدنه خراش یا آسیبی وارد نکند.

مقاله پیشنهادی : رنگ کوره ای را بهتر بشناسید

لکه گیری

زمانی که سطح محل خراش با سایر نقاط خودرو یکدست شد با یک ابر کوچک، گوش پاک کن یا قلم را به مایع لکه گیری رنگ خودرو آغشته کنید و به آرامی روی خراش را با آن بپوشانید. این کار را با چرخش دورانی انجام دهید و به قدری تکرار کنید که خش روی بدنه غیب شود.

البته برای کارایی بهتر و راحتی بیشتر میتوانید از قلم لکه گیری رنگ ماشین استفاده نمایید. اما توجه نمایید که نکته قابل توجه و مهم در انتخاب و خرید این لکه گیر ها کد رنگ خودرو است و حتما قبل از خرید کد رنگ خودروی خود را با کد رنگ لکه گیر چک کنید تا از یکی بودن آن ها مطمئن شوید. خودرو های متفاوت ممکن است کد رنگ را در محل های متفاوت قرار دهند. جهت پیدا کردن کد رنگ خودرو خود از جدول زیر کمک بگیرید

 

سازنده خودرو محل قرارگیری کد رنگ
ایران خودرو محفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی
سایپا محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
پارس خودرو محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی