مقالات آموزشی

رفع آفتاب سوختگی خودرو

آفتاب سوختگی خودرو
امتیاز برای این مقاله

آفتاب سوختگی خودرو یکی از اتفاقاتی است که برای هر ماشینی پیش می‌آید و چند راه جلوگیری دارد و چند راه تعمیر که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو نقره‌ای مقداری سخت‌تر از سایر رنگ‌ها مانند سفید و مشکی است. به همین دلیل بیشتر خودروهای داخل ایران سفید و مشکی هستند زیرا این دو رنگ به راحتی ترمیم و تعمیر می‌شوند. آفتاب سوختگی خودرو که در اصطلاح به آن کچلی رنگ می‌گویند، برای قسمت‌های از بدنه خودرو مانند سقف و کاپوت خودرو بیشتر اتفاق می‌افتد. در ادامه به چند روش جلوگیری از این اتفاق می‌پردازیم و بعد از آن روش ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو را به شما توضیح می‌دهیم.

اما مد نظر داشته باشید در صورتی‌ که بی‌توجه به آفتاب‌سوختگی باشید، در صورت تشدید آن و رسیدن به رنگ اصلی خودرو، دیگر راه بازگشتی نخواهید داشت و مجبور هستید که با همین شرایط خودرو خود را تحمل‌کنید و یا باقیمت کمتری اقدام به فروش آن کنید.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : بهترین زمان پولیش ماشین

چگونه خورشید به رنگ خودرو آسیب می رساند

پارک کردن ماشین خود در زیر نور خورشید برای مدت طولانی می تواند درخشش واکس شما را از بین ببرد و رنگ شما را کسل کننده و محو کند. این می تواند بسیار بد به نظر برسد به خصوص در اتومبیل های تیره رنگ. اثر کلی این است که یک وسیله نقلیه ضعیف نگهداری می شود که به نظر می رسد مسافت پیموده شده بیشتری نسبت به آنچه واقعا دارد دارد.

آفتاب سوختگی خودرو

خبر غم انگیز این است که آسیب ناشی از نور خورشید به رنگ خودرو عمیق نیست – اشعه ماوراء بنفش می تواند درست بین رنگ و روکش فلزی کار کند و باعث کنده شدن رنگ شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، در نهایت برای یک کار رنگ آمیزی جدید هزینه خواهید کرد. گزینه دیگر این است که کمی کار تعمیر روی “لکه های خورشیدی“ روی ماشین خود انجام دهید و ببینید که آیا می توانید با نتیجه کار کنید یا خیر. به هر حال، یک رنگ آمیزی کامل می تواند مستلزم مبلغ قابل توجهی پول باشد، و هر مالک خودرو آماده نیست که فقط برای بازگرداندن ظاهر باشکوه یک وسیله نقلیه، پول خرج کند.

مراحل ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو

  • ابتدا بهتر است این کار را در یک روز گرم انجام دهید. برخی دمای حداقل ۵۰ درجه را پیشنهاد می‌کنند چرا که کار با پولیش سخت در هوای گرم‌تر راحت‌تر خواهد بود. این نوع پولیش خیلی سریع خشک و سخت می‌شود بنابراین ممکن است سرعت انجام کار را از شما بگیرد. بسیار مهم است که ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو  را به دور از آفتاب و در فضای بسته همانند پارکینگ انجام دهید.
  • مقدار کمی رابینگ کامپاند (یا پولیش سخت) را روی دستگاه پولیش بزنید. پیش از اینکه بافر یا دستگاه پولیش را روشن کنید آن را کمی به آرامی روی ناحیه‌ای که دچار آفتاب سوختگی شده بکشید تا رابینگ کامپاند به اندازه یکسان به روی بدنه خودرو کشیده شود.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : شاسی کشی خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود

  • حالا نوبت به روشن کردن دستگاه پولیش است. آن را به آرامی روی نواحی که رنگ آن دچار سوختگی شده بکشید. این کار را آرام انجام دهید و سعی کنید هر بار به اندازه یکسان به روی بدنه بکشید.
  • ماشین را بشویید. پس از اینکه کل بدنه خودرو را با پولیش و رابینگ کامپاند پولیش کردید باید آن را با آب بشویید و با یک دستمال خشک و تمیز خشک کنید. الان بهترین زمان است که ببینید آیا تمام نقاط روی بدنه خودرویتان توسط رابینگ کامپاند پوشش داده شده است یا خیر. اگر جایی از بدنه خودرو باقی مانده بود که هنوز دچار آفتاب سوختگی بود دوباره دستگاه را روشن کنید و مراحل قبل را تکرار کنید.
  • در مرحله آخر از واکس خودرو استفاده کنید. واکس یا پولیش را به طور یکسان به روی بدنه خودرو بزنید تا از رابینگ کامپاند محافظت کرده و بدنه خودروی شما را همانند روز اولش براق کند.

آفتاب سوختگی خودرو

خمیر رفع آفتاب سوختگی خودرو

شاید برای شما هم پیش آمده که بر روی بدنه اتومبیل در اثر آفتاب سوختگی خط و خش هایی ایجاد شده باشد. این امر ظاهر اتومبیل شما را ناپسند می کند. بنابراین اگر به فکر این هستید که به راحتی این خط و خش ها را تمیز کنید. به هیچ وجه خمیر رفع آفتاب سوختگی خودرو را از دست ندهید. با استفاده از خمیر رفع آفتاب سوختگی خودرو می توانید رنگ آن را که دچار آفتاب سوختگی شده است بازیابی کنید. همچنین به مانند روز اول شفاف نمایید. این محصول بر روی تمامی رنگ ها کاربرد دارد. برای استفاده از خمیر رفع آفتاب سوختگی به این ترتیب عمل کنید. ابتدا پد داخل بسته بندی را با آب خیس کنید. سپس پد خیس شده را به خمیر رفع آفتاب سوختگی خودرو بمالید. پد آغشته به محصول را با فشار خیلی کم بر روی سطح مورد نظر بمالید.

حالا با دستمال تمیز سطح را پاک کنید و سپس با پولیش و یا دستمال نمدی سطح را پولیش کنید که براق شود. تا قبل از پولیش کاری ممکن است آفتاب سوختگی کامل پاک نشده باشد. بدون توجه به پاک شدن آفتاب سوختگی فقط و فقط سطح را با محصول سیقل دهید. در مرحله پولیش کاری تمامی افتاب سوختگی پاک می شود. ویژگی های خمیر آفتاب سوختگی ماشین عبارت است از: ایجاد خاصیت انتی استاتیک و ضد کثیفی. همین طور کوچکترین آسیبی به رنگ اتومبیل نمی زند. رفـع آفـتـاب سوختـگی و مـاتی بدنه خودرو را امکان پذیر می کند. رفع خط و خش های ریز روی بـدنه هم ویژگی دیگر آن است.