مقالات آموزشی

ترمیم شکستگی سپر خودروها در چند مرحله

امتیاز برای این مقاله

قبل از هر چیز بهتر است با سپر خودرو بیشتر آشنا بشیم: سپر اتومبیل یکی از مهمترین ابزار و قطعات خارجی خودرو می‌باشد که علاوه بر جنبه تزئینی در طراحی اتومبیل یک نقش محافظتی را نیز دارد.

سپر خودروها یکی از اصلی‌ترین بخش پیکره آن‌ها است که به نوعی نقش ضربه‌گیر را ایفا میکند و از طرفی همچنین فرم و شکل کلی سپرها بر روی وضعیت آیرودینامیکی و هندلینگ خودروها تاثیرگذار است؛

سپرها به طور کل از جنس فلز یا فایبرگلاس (پلیمر) هستند و همانگونه که از نام آن پیداست با قرار گرفتن در جلو و عقب اتومبیل از برخورد مستقیم خودرو با اجسام جلوگیری به عمل می‌آورد.

ترمیم سپر خودرو

نکات مهم ترمیم شکستگی سپر خودروها

ترمیم سپر خودرو ممکن است یکی از نیازهای تعمیراتی هر راننده ای باشد. برخورد با جدولها و یا برخی از اشیا و یا تصادفات ساده خیابانی میتواند به سپر خودرو شما آسیب بزند. برای رفع ایراداتی ایجاد شده به چند نکته توجه کنید.

  •  شدت آسیب دیدگی :  در برخی از موارد شدت آسیب دیدگی کم است، و با تعمیر ساده ترمیم سپر خودر ممکن میشود، اما گاهی آسیب دیدگی جدی است و به بدنه خودر نیز ضربه وارد شده است.
  • جنس سپر خورو : سپرهای خودرهای قدیمی و یا برخی از خودروهای آفرود و وانت از فلز هستند، برخی از ماشین های نسبتا جدیدتر از فایبرگلاس استفاده می کنند و در حالی که بسیاری از ماشین های جدید از پلاستیک و یا لاستیک فشرده در سپر خود بهره برده اند. ترمیم سپر خودروهایی که از جنس های مانند فایبرگلاس ساخته شده اند نیازمند تجهیزات و مواد شیمیایی خاصی است.
  • نوع آسیب دیدگی : آسیب دیدگی میتواند به شکل پارگی، شکستگی، تورفتگی و بیرون آمدگی و یا به صورت سوراخ باشد.

مراحل ترمیم سپر خودرو

مرحله اول:

در ابتدا کل سپر را بررسی می‌کنیم و پتانسیل ترمیم آن را مورد سنجش قرار می‌دهیم. در بسیاری اوقات ضربه و فشار به شکلی به سپر خودرو وارد شده است که بهتر است سپر تعویض گردد؛ زیرا تعمیر یا ترمیم آن دیگر معقولانه به نظر نمیرسد.

مرحله دوم:
پس از بررسی کامل سپر، آن را از پیکره خودرو جدا کرده و محل شکستگی را از سطح داخلی بررسی می‌کنیم. سپس دو طرف ترک یا شکستگی را ابتدا با سیم مفتول به هم می‌رسانیم تا پروسه جوش زدن راحتتر انجام بپذیرد. در این پروسه از جوش پلاستیک برای به هم چسباندن دو طرف ترک‌خوردگی استفاده میکنیم. در نظر بگیرید که جوش پلاستیک گرمای بسیاری تولید می‌کند؛ از همین رو محیط جوشکاری باید کاملا ایمن در نظر گرفته شود. در این پروسه لبه دو طرف شکستگی با بهره‌گیری از گرمای زیاد ذوب شده و به هم می‌چسبند.

مرحله سوم:
پس از سرد شدن سپر، نوبت به استفاده از مواد شیمیایی برای استحکام بخشیدن به محل ترک‌خوردگی است. در این مرحله با بهره‌گیری از چسب‌های فوق قوی محل شکستگی پوشانده می‌شود و سپس سعی می‌شود که با بهره‌گیری از فایبرگلاس ذوب شده، تمام محل آسیب‌دیده مستحکم شود. سپس سپر را در محلی تمیز و بدون ذرات اضافی قرار داده شده تا به آرامی خشک شود.

مرحله چهارم:
پس از آنکه ساختار و پیکره کلی سپر حالت استوار به خود گرفت، نوبت به سمباده زدن می‌رسد. در این مرحله متخصصان لوکاپرو با بهره‌گیری از دستگاه‌های بافر اقدام به سمباده زدن داخل و بیرون سپر می‌کنند. پروسه سمباده زدن در چند مرحله انجام می‌شود و در بخش‌های مختلف از سمباده‌های متفاوت استفاده می‌شود. در نظر بگیرید که در این مرحله هم داخل و هم پوسته خارجی سپر سمباده زده می‌شود تا کل پیکره آن به شکل پایدار و یک‌د‌ست ترمیم شود.

مرحله پنجم:
پس ترمیم کلی ساختار سپر خودرو آن را بر روی پیکره سوار می‌کنند تا از صحیح بودن پروسه ترمیم اطمینان حاصل شود. سپس محل آسیب دیده در پوسته خارجی سپر رنگ می‌شود و بعد از آن پروسه پولیش زدن بر روی کل سپر انجام می‌شود تا هم آلودگی‌ها و لکه‌های بجا مانده از بین برود و هم رنگ سپر با رنگ استاندارد اولیه یک‌دست شود.

مقالات مرتبط با ترمیم شکستگی سپر خودروها : 

نحوه تشخیص سپرهای رنگ شرکتی از بازاری

تاریخچه اولین سپر

سئو و پشتیبانی : آوین نت