مقالات آموزشی

همه چیز درباره سپر خودرو

امتیاز برای این مقاله

 

سپرها در واقع قطعاتی هستند که در جلو و عقب بدنه خودرو قرار دارند و وجود آن بسیار مهم است و این سپرها کمک زیادی به خودرو و بدنه در برابر تصادف می کند. همچنین وظیفه اصلی آن محافظت از خودرو در برابر برخوردهای احتمالی است. اولین سپر در سال 1897 توسط یک شرکت خودروسازی در چکسلواکی ساخته شد و بر روی خودروها نصب شد. این سپر جنبه زیبایی ندارد و تنها یک نفس دارد و آن محافظت از خودرو و بدنه خودرو است.

فرایند تولید سپر چگونه است ؟

1- برشکاری : ورق ها تحت عملیاتی برش خورده می شوند ، این عملیات بر روی ورق می توانند با لیزر یا با دستگاه های برش کاری موجود انجام شود و خمکاری آن ها به وسیله دستگاه پرس انجام می شود .

2- کروماتی کردن : پوشش کروماتی برای جلوگیری از زنگ زدن بر روی قطعات داده می شود .

3- نفوذ پلاستیک : پلاستیک مذاب وارد سپر شده و در آن جا شکل می گیرد .

4- سرد کردن پلاستیک : در این مرحله دمای پلاستیکی مذاب پایین می آید و کاهش دما باید بع آرامی انجام شود تا یک نواخت باشد .

5- خمکاری نهایی : بعد از نفوذ پلاستیک و قرار دادن ورق های فایبر گلس و تولید لایه از فیبر کربن  ، قطعه به وسیله فیکسچر مخصوص خم خواهد شد .

6- پلیسه گیری : در این مرحله پلیسه های اضافه گرفته می شود و به ماشین وصل می شود .

انواع سپر :

سپرها انواع مختلفی دارند و هر زمانی که بخواهیم می توانیم از هر شیلدی که بخواهیم استفاده کنیم . پس از تولید سپر فلزی و پلاستیکی ، تولید سپر های کربنی و فایبرگلاس شروع شد . این نوع سپر ها ترکیبی از آلیاژ و فلزات سبک می باشد که استحکام بسیار بالایی را دارد . همچنین این سپر ویژگی های دیگر نیز دارد که این نوع سپر ها سیستم انتقال نیروی آن ها است که نسبت به سپر های فلزی نیروی را کمتر به بدنه منتقل می کند و مدت زمان برخورد و انتقال نیرو را افزایش می دهد و در نهایت باعث ایمنی بیشتر خواهد شد .

اجزای مهم سپر خودرو : 

اجزای سپر خودرو

1- تقویتی و ضربه گیر خودرو :

مهم ترین اجزای سپر خودرو تقویتی و ضربه گیر خودرو می باشد . این قسمت در واقع ستون سپر می باشد ، که ضربه گیر می باشد که با توجه به نوع ساخت و قدت در طراحی انجام شده در آن ، باعث دفع ضربه و صدمات وارده در موقع تصادف می شود و همچنین از انتقال ضربه به بدنه ی خودرو جلوگیری خواهد کرد و کار اصلی سپر را این قسمت بر عهده دارد .

این قسمت از فلز ، پلاستیک و فوم می باشد و در شکل های مختلف می باشد . همچنین ترک یا شکستگی در این قسمت ، باعث انتقال و وارد شدن ضربه به بدنه ی خودرو در تصادفات می شود و به موتور شما آسیب جدی وارد می کند .

همچنین باید اضافه کرد که این قسمت اصلا قابل تعمیر نمیباشد و اگر دچار مشکلی شود ، باید آن را تعویض کنید . اگر تعویض نکنید ، آسیب بسیار و خرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

2- اسپویلر سپر :

این قسمت بعد از ضربه گیر ، مهم ترین قسمت می باشد که بر روی صندوق عقب ماشین قرار دارد و وظیفه آن کنترل هوای اطراف اتومبیل را دارد . این قطعه از ایجاد هوای ناموازن در اطراف ، مخصوصا در عقب اتومبیل جلوگیری خواهد کرد و همچنین باعث می شود که در سرعت بالا ماشین ، آن را کنترل می کند و وضعیت پایداری را برقرار می کند .

این قطعه در زیر سپر خودرو قرار و نصب می شود و باعث کنترل هوا وارد شده به زیر خودرو می شود .

مقالات مرتبط :

سپر اصلی کدام است ؟

تاریخچه اولین سپر

سئو و پشتیبانی توسط : آوین نت