مقالات آموزشی

مقایسه رنگ روغنی و رنگ متالیک خودرو

رنگ روغنی و رنگ متالیک خودرو
4.1/5 - (19 امتیاز)

هنگامی که یک خودرو ای را می خریم اولین چیزی که به چشم می آید ظاهر خودرو و وجه آن است. رنگ خودرو یکی از تاثیر گذار ترین عوامل زیبایی خودرو است. علاوه بر زیبایی نوع رنگ خودرو تاثیر زیادی در قیمت آن نیز دارد. در گذشته تمامی رنگ های خودرو روغنی بود اما امروزه علاوه بر آن از رنگ متالیک نیز استفاده می شود. رنگ متالیک به غیر از لایه های آستر و رنگ یک لایه دیگر به نام محافظ یا کیلر دارد که اگر این لایه نباشد رنگ متالیک دوام نخواهد داشت.

تفاوت مواد رنگ خودرو

قبل از معرفی انواع رنگ خودرو بهتر است با مواد تشکیل دهنده آن آشنا شویم. تفاوت موادی که رنگ خودرو از آنها ساخته می‌شود در رابطه با انواع حلال آن است.

محلول حلال : به طور سنتی انواع رنگ‌ها از یک حلال مانند لاک ، اورتان یا مینا تشکیل شده اند. آنها حاوی مقدار زیادی از ترکیبات آلی فرار هستند، که نگرانی‌های بهداشتی و زیست محیطی را افزایش داده اند.

آبگیر : به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی، امروزه تمرکز به سمت حلال از نوع آب معطوف شده است زیرا آنها عمدتاً از آب تشکیل شده و حدود 10٪ حلالیت دارند.

انواع رنگ خودرو

رنگ معمولی یا رنگ روغنی خودرو

رنگ‌های معمولی به جز رنگ هیچ اثر درخشانی ندارند. ساده‌ ترین نوع رنگ خودرو  و رایج‌ ترین نوع رنگ برای وسایل نقلیه رنگ روغنی است. رنگ معمولی از دو لایه ساخته شده است که لایه اول آن آستر یا پرایمر است که این لایه بین رنگ اصلی و بدنه فلزی سیاه خودرو قرار دارد و لایه بعدی لایه رنگ اصلی است که روی پرایمر قرار دارد.

مقاله پیشنهادی : نكات مهم رنگ‌ آميزی خودرو

نقاط مثبت رنگ روغنی خودرو

یکی از مزایای رنگ‌های معمولی یا روغنی ارزان بودن آن است. همچنین در صورت ایجاد خط و خش روی ماشین، با استفاده از قلم گیری رنگ خودرو و پولیش می‌توان آن را برطرف کرد.

همچنین در صورت ایجاد تصادف و وارد شدن آسیب جدی به خودرو می‌توان با مراجعه به صافکار در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه خودرو را دوباره رنگ کرد.

رنگ روغنی خودرو

نقاط منفی رنگ روغنی

در صورت بررسی دقیق ناهمواری هایی روی سطح رنگ مشاهده می‌شود.

نکته ای دیگر در رابطه با رنگ‌های روغنی این است که در 4 رنگ مشکی، سفید، آبی و قرمز تولید می‌شوند و رنگ‌ بندی آن محدود است.

مقاله پیشنهادی : محافظت از رنگ خودرو

رنگ متالیک خودرو

رنگ متالیک خودرو را می توان نسل جدیدی از رنگ های خودرو به حساب آورد. ساختار این نوع از رنگ ها علاوه بر دو لایه رنگ اصلی و آستر، از یک لایه دیگر با عنوان محافظ شفاف یا کیلر تشکیل شده است. به طور معمول، کیلر در لایه آخر رنگ ماشین قرار گرفته و از رنگ دانه های اکلیلی داخل رنگ محافظت به عمل می آورد.

دوام و استحکام و درخشندگی رنگ متالیک در گرو وجود لایه محافظ شفاف یا کیلر می باشد. همچنین ، رنگ های متالیک زیبایی و جذابیت بصری خودرو را دو چندان می کنند.

نقاط مثبت رنگ متالیک

آسیب دیدن این رنگ بسیار جزئی است به طوری که نسبت به رنگ های ساده بیشتر قابلیت پنهان شدن دارند و خیلی نمایان نیستند.

به شرط تمیز نگه داشتن ، انواع رنگ متالیک از رنگ های ساده نگهداری آسان تری دارند.

نقاط منفی رنگ متالیک

اگر بدنه ماشین آسیب ببیند و قسمتی از رنگ آن بپرد ، تطبیق مناسب رنگ متالیک دشوارتر خواهد بود ، به طوری که حتی مراکز تعمیرات حرفه ای نیز نمی توانند این نوع رنگ را تطبیق دهند.