اولین سپر در سال 1897 توسط یک شرکت خودروساز کشور چـِکُسْلُواکی ساخته شد. طراحی این سپر به اندازه کافی کاربردی نبود و دائما از روی خودرو میافتاد. سپر ساخته شده در واقع بیشتر جنبه زیبایی داشت. اما در سال 1901 این مخترع بریتانیایی (Frederick Simms ) بود که توانست سپری را تولید کند که قادر بود تا حدی تاثیرات ناشی از تصادف را کاهش دهد. بعد از این اختراع بود که چندیدن شرکت خودروساز تصمیم به نصب سپر در خودروهای خود کردهاند. اما استفاده از سپر خودرو به صورت انبوه در خودرو مدل A فورد در سال 1927 برمیگردد.
تولید سپر توسط جنرال موتورز
در سال 1968 جنرال موتورز با استفاده از تکنولوژی خاص پلاستیکهای رنگ شده سپری برای پونتیاک جی تی او (Pontiac GTO) تولید کرد که قادر بود بدون تغییر حالت ضربههای ناشی از تصادفات سبک را دفع کند. در سال 1971 شرکت رنو از این سپر پلاستیکی در رنو 5 استفاده کرد.
اولین سپر ها به صورت فلزی طراحی میشدند که این امر باعث افزایش وزن خودرو میشد. همچنین پوسیدگی بالا و هزینههای تعمیرات آن به مراتب بیشتر از سپرهای پلاستیکی بود. یکی دیگر از مشکلاتی که سپرهای فلزی داشتند این بود که آن ها قادر نبودند تا نیروی وارده از ضربه را به خوبی جذب کنند و در نتیجه نیرو به بدنه خودرو منتقل میشد.
سپرهای امروزی و اجزای آن
سپرهای امروزی علاوه بر شکل ظاهری، وزن و… به سیستمهای هوشمند مجهز شدهاند. این قطعات سه قسمت پوسته، تیر عرضی و ضربه گیر دارند. این سپرها از ترکیب پلاستیک، فلز و فیبر کربن تولید میشوند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند و وزن کمتری داشته باشند. سپرهای فلزی که در گذشته روی خودروها نصب میشد پس از برخورد آب دچار زنگ زدگی میشدند که این مشکل نیز در سپرهای امروزی تا حدودی حل شده است.
از سپر خودرو ها در فروشگاه ایران بدنه دیدن کنید :
پشتیبانی و سئو توسط آوین نت